کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند

تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده است، که همه وسایل به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند؛ حتی کلیدهای برق نیز هوشمند شده‌اند. کلیدهای هوشمند، به صورت لمسی طراحی می‌شوند و با ظاهری مدرن‌تر و شکیل‌تر امکانات متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از مهم‌ترین امکانات کلیدهای هوشمند، می‌توان به کنترل از راه دور، کنترل لامپ هوشمند، برخوردار بودن از قابلیت زمان‌بندی و سناریوپذیری اشاره کرد.

اگر شما هم دوست دارید در منزل خود به جای استفاده از کلیدهای برق قدیمی، کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند را امتحان کنید، ادامه این مقاله را از دست ندهید چراکه قصد داریم شما را بیشتر با کلیدهای لمسی کنترل روشنایی آشنا کنیم.

کلید هوشمند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کلید هوشمند چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای برخی از کاربران که با مفهوم هوشمند سازی و اجزای مختلف آن آشنایی ندارند، این سوال مطرح می‌شود که کلید هوشمند چیست؟ کلید هوشمند روشنایی، کلیدی است که یا به صورت بی‌سیم (WiFi) یا از طریق سیم، به سیستم روشنایی هوشمند منزل متصل می‌شود و امکان کنترل تمامی بخش‌های سیستم روشنایی، اعم از هالوژن‌ها، نورهای مخفی، مهتابی‌ها، لامپ‌ها و غیره را برای کاربران فراهم می‌کند. مهم‌ترین ویژگی کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند، این است که می‌توانید آن‌ را چه از راه نزدیک و چه از راه دور کنترل کنید. به گونه‌ای که با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند، امکان کنترل و مدیریت کلید هوشمند منزل از راه دور وجود دارد.

 علاوه‌بر این کلیدهای هوشمند، از قابلیت زمان‌بندی برخوردار می‌‌باشند به گونه‌ای که میتوانید از طریق اپلیکیشن خانه هوشمند، زمان‌بندی مشخصی را برای کلیدهای هوشمند قرار دهید تا در زمان مشخصی خاموش یا روشن شوند. از این‌رو می‌توانید در مصرف انرژی به صورت چشم‌گیری صرفه‌جویی کنید. از همه مهم‌تر اینکه برخی از کلیدهای هوشمند، دارای سنسور حرکتی یا لمسی هستند، به گونه‌ای که یا به حرکت واکنش نشان می‌دهند و به صورت خودکار لامپ‌ها را روشن می‌کنند یا اینکه باید با لمس آن‌ها، لامپ‌ها را روشن کنید.

کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند چگونه است؟

پروسه کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند، به این شکل است که فرمان روشن یا خاموش شدن لامپ‌ها توسط کاربر به کنترل ‌کننده مرکزی، ارسال می‌شود و از کنترل کننده مرکزی نیز به صورت یک فرمان کد شده به کلیدهای هوشمند ارسال می‌شود. کلیدهای هوشمند نیز پس از دریافت پیام به انجام عملیات مورد نظر می‌پردازند، و پیامی مبنی بر انجام عملیات را به کنترل کننده مرکزی هوشمند، ارسال می‌کنند. درنهایت کنترل کننده مرکزی، پیام انجام عملیات را به اطلاع کاربر می‌رساند. جالب است بدانید که کل این پروسه تنها در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

انواع کلیدهای لمسی کنترل روشنایی

در کل می‌توان کلیدهای لمسی کنترل روشنایی، را به دو نوع بی‌سیم و باسیم تقسیم کرد. برای استفاده از کلیدهای لمسی باسیم، از کابل برای برقراری ارتباط بین کلیدهای هوشمند با سایر اجزای سیستم روشنایی استفاده می‌شود؛ اما برای استفاده از کلیدهای لمسی بی‌سیم، از ارتباطات متعددی شامل: ارتباطات رادیویی، وای فای و بلوتوث برای برقراری ارتباط بین کلیدهای هوشمند با اجزای سیستم روشنایی استفاده می‌شود. ممکن است این پرسش برای شما ایجاد شود که کلید لمسی باسیم بهتر است یا کلید لمسی بی‌سیم؟ 

درواقع با قطعیت نمی‌توان گفت که کلیدهای لمسی باسیم بهتر از کلیدهای لمسی بی‌سیم هستند یا برعکس. چراکه هرکدام دارای مزایا و معایبی می‌باشند. برای مثال اگر از کلیدهای لمسی بی‌سیم در منزل خود استفاده کنید، دیگر نیازی به ارتباطات کابلی ندارید و هزینه‌های کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند کاهش پیدا می‌کند؛ اما ارتباطات در استفاده از کلیدهای لمسی باسیم باثبات‌تر است، به گونه‌ای که هیچ‌گاه ارتباط بین کلیدهای هوشمند با اجزای سیستم روشنایی قطع نمی‌شود. درصورتی که قطع شدن اینترنت می‌تواند، موجب قطع شدن ارتباط بین کلیدهای هوشمند بی‌سیم با سیستم روشنایی شود.

این مقاله کاربردی را از دست ندهید : پریز هوشمند چیست و چگونه نصب می شود؟

بهترین نوع کلید هوشمند روشنایی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم، جهت کنترل روشنایی از طریق کلید هوشمند از بهترین نوع کلید هوشمند، کلید لمسی شیشه‌ای فیدبک‌پذیر استفاده کنید. منظور از کلید لمسی فیدبک‌پذیر این است که وضعیت هر یک از اجزای سیستم روشنایی را به طور کامل به کاربر اطلاع می‌دهد و علاوه‌بر این نتیجه هر یک از درخواست‌های کاربر را به او اطلاع‌رسانی می‌کند. برای مثال اگر کاربر از طریق اپلیکیشن از کلیدهای هوشمند بخواهد که لامپ‌ها را روشن کنند، کلیدهای هوشمند فیدبک‌پذیر پس از روشنایی لامپ‌ها، پیامی مبنی بر انجام عملیات با موفقیت را به کاربر ارسال می‌کنند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کلید لمسی شیشه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی مدرن و شیک
  • برخوردار بودن از رویه شیشه‌ای کریستالی
  • دارای بدنه غیر قابل اشتعال
  • دارای صفحه خازنی حساس
  • دارای منبع تغذیه ایزوله شده جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از برق گرفتگی
  • برخوردار بودن از مدارات کنترل نوسانات برق شهر
  • دارای ال ای دی آبی رنگ جهت تشخیص فعال یا غیرفعال بودن آن
  • قابلیت سناریوپذیری

ایران بی ام اس تخصصی ترین مرکز هوشمند سازی ساختمان

مرکز هوشمند سازی ساختمان IRAN BMS، به عنوان تخصصی‌ترین مرکز هوشمند سازی ساختمان (BMS)، خدمات طراحی و اجرای انواع سیستم‌های هوشمند شامل: سیستم روشنایی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، سیستم اطلاع‌رسانی هوشمند، سیستم تهویه مطبوع هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و سیستم کنترل از راه دور هوشمند را به کاربران ارائه می‌دهد.

 این مرکز با برخوردار بودن از مهندسین مجرب و متخصص، خانه‌ای هوشمند را با حداکثر امکانات رفاهی برای کاربران طراحی می‌کند. از این‌رو اگر شما هم تمایل دارید از خدمات ویژه این مرکز در زمینه هوشمند سازی ساختمان (BMS) بهره‌مند شوید تنها کافیست که با کارشناسان مجرب این مرکز تماس بگیرید تا به محل مورد نظر اعزام شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
مشکل شما رفع نشده؟

تماس با iran bms و مشاوره رایگان

پیشنهاد میکنیم این مقالات را هم بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید